Tunnel


Title : Tunnel
Network : OCN
Episode : 16
Release Date : 25 March - 21 May, 2017
Runtime : Saturday & Sunday

In 1986, Detective Park Gwang-Ho desperately tries to catch a serial killer. He chases after the serial killer and goes through a tunnel. On the other side of the tunnel, Detective Park Gwang-Ho finds himself in the year 2017. The serial killer has resumed the killings that began 30 years ago. Detective Park Gwang-Ho works with Detective Kim Sun-Jae and Professor of Criminal Psychology Shin Jae-Yi to catch the killer.



Pada tahun 1986, Park Kwangho ialah detektif yg menyiasat kes pembunuhan yg berlaku di Hwayang. Walaupun mangsa pembunuhan bertambah namun pihak polis tidak dapat mencari sebarang bukti dan suspek. Bengang dengan situasi tersebut Park Kwangho nekad untuk mencari pembunuh tersebut dengan pergi ke sebuah terowong iaitu tempat kejadian untuk mencari klu.

Sampai di terowong, Kwangho ternampak seorang lelaki disitu dan berlaku pergelutan malangnya dia dipukul hingga pengsan. Kwangho yakin lelaki tersebut lelaki tersebut ialah pembunuh kes yg disiasatnya. Apabila tersedar dan keluar dari terowong tersebut, Kwangho menyedari banyak perubahan yg berlaku dan apa yg tidak masuk akal ialah bagaimana dia boleh berada di tahun 2017.


berada di dunia asing, Kwangho bingung dan cuba untuk pulang ke dunianya namun gagal. Kwangho membuat keputusan dengan menggunakan identiti Park Kwangho, lelaki yg lahir pada tahun 1988, mempunyai nama dan kerja yg sama dengannya tapi another Park Kwangho itu hilang dan dia cuba menjejaki lelaki muda itu dalam diam tanpa pengetahuan anggota polis yg lain.

identiti sebenar Kwangho kemudiaanya diketahui oleh SungShik yg merupakan ketuanya tapi 30 tahun yg lalu SungShik merupakan orang bawahan Kwangho. dengan bantuan Sungshik, Kwangho cuba menyiasat misteri kehilangan another Park Kwangho dan pada masa yg sama cuba mencari isterinya Yeon Sook.


Kim Sungjae adalah detektif yg ditugaskan bersama Park KwangHo sebagai partner. Sungjae seorang yg dingin dan sukar dibawa berbincang. Pada awalnya mereka sukar untuk bekerjasama dan selepas menyelesai beberapa kes, Sungjae mula menerima kehadiran Park Kwangho dengan baik.

Namun kemudiannya, Sungjae mula syak ada sesuatu yg tidak kena dengan Park Kwangho. apabila diselidik dia mendapati Park Kwangho menggunakan identiti orang lain. apabila mengetahui identitinya diketahui Sungjae, Kwangho menceritakan hal sebenar yg dia berasal dari masa lalu dan perkara tersebut sukar diterima oleh Sungjae.


Shin Jaeyi seorang pensyarah yg banyak research pasal habit pembunuh. awal tu rasa dia ni macam psycho sikit tapi bila tahu tentang sejarah hidup dia agak kesian juga. Jaeyi kemudiannya bekerjasama dengan pasukan polis sebagai consultant. Sungjae dan Kwangho banyak minta bantuan daripada Jaeyi untuk membantu mereka menyelesaikan kes yg berlaku.


Dalam episode 1, lebih banyak fokus tentang kisah hidup Park Kwangho pada tahun 1986. tentang kwangho yg cuba menyelesaikan kes pembunuhan bersiri dan pada masa masa kisah cinta Kwangho dan Yeonsook yg bercinta dan berkahwin. bila dia secara tiba-tiba berada 30 tahun ke masa hadapan, boleh faham kot sebab utama dia nak balik ke masa lalu adalah Yeonsook.

jadi satu misteri juga kenapa Park Kwangho yg terpilih untuk merentasi masa, maybe salah satu sebab pembunuh kes yg disiasatnya tidak dapat ditangkap hingga kini dan dia dibawa ke tahun 2017 bagi menyelesai misteri kes tersebut. lagi satu misteri kenapa ada someone lain yg nama sama dan kerja yg sama tapi hilang pada hari dia muncul.


Walaupun Park Kwangho berada di dunia yg asing dan dikelilingi dengan orang yg langsung tidak dikenalinya tapi sebenarnya Kim Sungjae dan Shin Jaeyi ni ada kaitan dengan dirinya. nak tahu apa hubungan antara Kim Sungjae dan Shin Jaeyi dengan Park Kwangho? kena la tengok sendiri.



before drama ni start ada juga kontroversi cakap Tunnel ni tiru drama Signal tapi bagi aku tak sama, Signal dan Tunnel ada keunikan storyline sendiri dan drama Tunnel memang best sangat setakat yg aku tengok ni. just harap ending Tunnel ni tak jadi macam Signal.

2 comments:

  1. tak tengok lagi sebab saja tunggu, biar dah byk episod baru start tgk hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang nak bagi banyak episode dulu tp penat nak tunggu sampai habis..hihi

      Delete