Review Drama Korea: Signal (2016)

Review Drama Korea: Signal (2016)

Title : Signal
Release Date : 22 January 2016
Episode : 16
Genre : Mystery, Thriller, Sci-fi
Cast : Lee Je Hoon, Kim Hye Soo, Jo Jin Woong, Kim Won Hae, Lee Yoo Joon, Jang Hyun Sung, Jung Han Bi, Kim Min Gue

SYNOPSIS:
Fifteen years ago, a young girl was kidnapped on the way from school, and Park Hae Yeong, who was an elementary school student at that time, witnessed the crime. A few days later, the girl was found dead, and the police were not able to find the culprit. As time went by, Hae Yeong started distrusting the police. 

Fifteen years later, Hae Yeong is now a police officer and criminal profiler. One day, he finds a walkie-talkie that allows him to get in contact with Detective Lee Jae Han who is in the past. Police officers Hae Yeong, Jae Han, and Cha So Hyun then set out on a journey to solve cold cases.

Lee Je Hoon

Park Hae Young seorang anggota polis dan criminal profiler. Suatu Park Hae Young terjumpa walkie talkie yang memboleh dia berhubung dengan detective dari masa lalu seterusnya menyelesai cold case dan menyiasat tentang perkara sebenar yg berlaku kepada abang dia.

Review Drama Korea: Signal (2016)
Kim Hye Soo

bagi aku Kim Hye Soo really do a great job as Cha Soo Hyun. 15 tahun yang lepas, Cha Soo Hyun seorang detektif baru yang clumsy tapi in present, dia seorang detektif yang tegas dan berani. best tengok acting dia.

Review Drama Korea: Signal (2016)
Cho Jin Woong

Lee Jae  Han is a detective dari masa lalu yang dapat berhubung dengan Park Hae Young melalui walkie talkie untuk meyelesaikan cold case. Dia sangat berani untuk mencari kebenaran dan tidak takut dengan pihak atasan yang menghalang dia dari menyiasat.

Review Drama Korea: Signal (2016)

Kisah bermula apabila Park Hae Young terjumpa walkie talkie lama yang boleh berhubung dengan Lee Jae Han dari masa lalu untuk memberitahu dia tentang mayat yang dijumpa di sebuah hospital terbiar. 

pada mulanya Hae Young tidak percaya dan cuba menyiasat untuk membuktikan tidak bermimpi tentang walkie talkie tersebut berfungsi, dan perkara yang disampaikan oleh LJH adalah benar. dia menjumpai rangka yang mana identitinya adalah suspek kes pembunuhan yang berlaku 15 tahun yang lalu.

Kejayaan menyelesaikan kes tersebut menyebabkan Park Hae Young ditempatkan dalam pasukan baru yang ditubuhkan untuk menyiasat semula cold case. Cha Soo Hyun dilantik sebagai ketua pasukan. dalam masa sama Hae Young cuba mencari maklumat mengenai Lee Jae Han  tetapi  tiada maklumat detektif tersebut pada tahun 2015 yang didapati hilang pada tahun 2000.

Review Drama Korea: Signal (2016)

drama ini berlaku pada tahun 2015, pada masa yang sama Park Hae Young berhubung dengan Lee Jae Han dari masa lalu tapi timeline LJH sering berubah-ubah.

mula-mula keliru juga sebelum terbiasa dengan jalan ceritanya. plot drama ni best dan banyak plot twist yang berlaku. setiap kali mereka cuba mengubah masa lalu mesti akan memberi kesan pada masa depan sama ada keadaan bertambah baik atau buruk.

contohnya bila mereka cuba menyelamatkan seseorang dari masa lalu kemungkinan besar orang lain pula yang akan menjadi mangsa keadaan.

Review Drama Korea: Signal (2016)

setiap episode bertambah saspen dan menarik, banyak persoalan yang dibangkitkan seperti siapa sebenarnya Lee Jae Han? bagaimana dia boleh hilang dan adakah dia masih hidup di tahun 2015? kalau masih hidup di manakah Lee Jae Han.

seriusly drama ni wajib masuk dalam list dan maybe antara best drama in 2016. aku bukan peminat drama thriller tapi drama ni buat aku  rasa tak menyesal pun tengok

P/S: ending yg tak macam ending buat akak xboleh nak move on..huhu

2 comments:

  1. Macam cerita cina tv2 yg saya tengok masa darjah 2..sekarg saya dah 19 thn. masa darjah dua, kitorng adik beradik setiap pukul 6ptg mesti layan drama cina tv2. sebab masatu ada tv1,tv2 dan tv3. Astro belum ada. Drama cina tu, detective hero dpt berhubung dgn ayahnya yg jugk polis hebat ketika 15 thn lalu. tapi meninggal dgn dahsyat di club bersama pelacur. jadi, last part tu detective nie nak selidik betul ke ayah dia mati macm tu atau fitnah..and ending dia best!!

    ReplyDelete
  2. diorang sama jugak dpt berhubung dgn walkie talkie..dan hntr barang melalui tanam dlm tanah di tmpat tertentu..bestt!!

    ReplyDelete