Review Novel | Mulanya Satu Cinta oleh Rose Harissa

Review Novel | Mulanya Satu Cinta oleh Rose Harissa

Novel : Mulanya Satu Cinta (Edisi Isimewa Skripsi)
Penulis : Rose Harissa
Helaian : 574
Penerbit : Skripsi
Terbitan : 2022

Mulanya Satu Cinta pernah diterbitkan oleh Alaf21 pada tahun 2008 dan diterbitkan semula oleh penulis dalam edisi istimewa ini. aku pun tak tahu apa beza dua versi buku ni tapi sebab penat tunggu buku baru Rose Harissa yang tak tahu bila nak keluar makanya kita pun terjebak beli juga novel ni.

Review Novel | Mulanya Satu Cinta oleh Rose Harissa

Alkisahnya Ezli seorang duda memerlukan pengasuh untuk anaknya Afi setelah emaknya membuat keputusan untuk menetap di kampung semula. Iryanie pula terdesak memerlukan duit dan tengah menghabiskan pengajiannya di semester akhir.

Penceraian yang perit dilalui oleh Ezli menyebabkan dia tak berminat untuk serius dengan mana-mana perempuan. bila emaknya memilih Iryanie sebagai pengasuh Afi, Ezli agak anti juga dengan Iryanie tapi disebabkan Iryanie pandai buat kerja dan serasi dengan Afi, dia pun terima juga Iryanie untuk bekerja dengannya.

so hubungan yang benci pada mulanya perlahan-lahan berputik bunga-bunga cinta gitu. dalam diam, Ezli mula jatuh hati dengan Iryanie.

konflik dalam novel ni apabila emak Afi datang mahu menuntut Afi balik. agak psiko juga perangai emaknya dalam buku ni disebabkan terdesak mahukan anak setelah perkahwinannya kini gagal mendapatkan zuriat.

another konflik pula apabila bapa Iryanie mahu menikahkan dia dengan bekas abang iparnya. sebenarnya konflik Iryanie ni tak besar sangat tapi itulah tuan badan tak habis nak berahsia sampai jenuh Ezli nak mencari Iryanie yang membawa diri. agak meleret juga part ni.

disebabkan novel ni terbitan semula, aku tak ada expectation yang tinggi sangat plus bila baca buku ni dan compare dengan buku terbaru penulis, boleh nampak gaya penulisan Rose Harissa agak jauh berbeza dan semakin matang. 

**MY RATING : ⭐⭐⭐ 3/5**

Baca juga : 

Post a Comment

4 Comments

  1. Jalan cerita novel ni macam jalan cerita cliche drama petang-petang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang klise tapi sebab novel sebenarnya first terbit tahun 2008 so malas nak komen dan expect tinggi bila diterbitkan semula

      Delete
  2. ohh, biasa-biasa je lah ceritanyaaa, ada juga niat nak baca tapi tengok harga preloved pun lebih kurang harga novel baru, rasa macam hm, takpela

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang sekarang ni beli novel macam nak buat bisnes lagi2 kalau penulis dia popular. kalau ada novel dalam wishlist better grab dari penerbit terus dari cari yg preloved punya..

      Delete