Movie | Aku Bukan Gila (2020)


Tajuk : Aku Bukan Gila
Produksi : Pencil Pictures & Record
Pengarah : Rahila Ali
Saluran : WeTV Iflix
Tarikh Tayangan : 6 Oktober 2020
Durasi : 78 minutes
Pelakon : Fasha Sadha, Beto Kusyairi, Wanna Ali, Aman Syah


Aku Bukan Gila mengisahkan Andra (Fasha Sadha) yg bercuti ke Wales untuk menenangkan fikiran. semasa di sana Andra berkenalan dengan Sara (Wanna Ali) pemilik kafe dan pekerjanya, Andre (Beto Kusyairi) yg telah lama menetap di Wales.

hubungan Andra dan Andre pada awalnya tidak begitu baik kerana berlaku sedikit salah faham dan juga sikap Andre yg agak baran. namun kemudiannya mereka semakin rapat, Andra dapat melawat banyak tempat menarik di Wales dengan bantuan Andre.


Andra ni sebenarnya ada manic depression dan bipolar disorder so dia cuba lupa masalah bila bersama Andre dan Sara tapi tak boleh nak kawal emosi bila duduk seorang diri.

Andre pula pelik juga dengan perangai Andra yg sekejap happy macam overdose tapi kadang tu murung semacam tapi Andre tak rasa pula nak tanya apa masalah sebenar Andra.

menariknya pengarah berjaya tunjukkan simptom bipoler disorder dengan begitu jelas pada watak Andra dan bagaimana penerimaan orang sekeliling pada isu mental ni. part ni patut diberi pujian.


satu lagi benda yg patu diberi kredit ialah cinematography yg begitu cantik dalam movie. tapi dekat separuh movie aku tertanya juga movie ni pasal travelog ke atau mengenai depression sebab aku dah penat nak kagum dengan bandar Wales. 20 minit terakhir baru pengarah nak fokus pada isu utama.

kat Malaysia ni orang yg ada depression akan bertambah depress sebab orang sekeliling tak aware langsung pasal penyakit mental. macam Andra dia sangat struggle dengan depression tapi pura-pura ok depan orang lain tapi masalahnya tak ada orang pun yg sedar dia ada depression. ayah dia sendiri cakap dia gila dan nak bawa pergi jumpa ustaz dan tok bomoh.

Andre dan Sara tahu pun lepas terjumpa botol ubat Andra dalam beg yg Andra tertinggal di kafe tapi apa tindakan mereka. nothing! itupun lepas Andra hilang baru Andre gelabah nak cari lepas tu baru teringat Andra ada mention pasal bunuh diri.


filem Aku Bukan Gila ni menarik tapi jalan ceritanya akan bertambah menarik kalau watak Andre dan Sara aware pasal depression yg dihadapi Andra dengan beri sokongan dan cuba tarik Andra keluar daripada kemelut kemurungan.

bila tahu filem ini pasal mental illness, aku ingat aku akan depress sekali dengan watak Andra tapi tidak sama sekali dan skrip filem pun agak bosan langsung tak buat aku tersentuh mahupun menangis. nasib baik hero dia Beto Kusyairi berjaya juga aku tonton filem ni sampai babak terakhir.

4 comments:

  1. memang tak nampak point dia.. kecuali cantik dan lakonan fasha serta Beto tu ok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. filem dia kisah cinta biasa je tapi try nak tarik penonton dengan bipolar disorder tu.

      Delete