Novel | Tiada Yang Lain

(PNM e-Reader)

Novel : Tiada Yang Lain
Penulis : Ana Sofiya
Helaian : 613
Penerbit : Idea Kreatif Publication
Terbitan : November 2013

Tiada Yang Lain mengisahkan Atiqah yg dipaksa kahwin dengan Afif pilihan ibunya walaupun pada masa itu dia telah menaruh kasih kepada Zharif. Penat menolak akhirnya Atiqah terpaksa juga akur dengan ibunya dan berjanji untuk setia dengan Afif tapi tak siapa tahu bahagia yg diharap tidak menjadi bila dapat laki perangai mengalahkan syaitan. 

novel ni isu utama mengenai keganasan rumah tangga tentang Atiqah yg didera mental dan fizikal oleh suami sendiri. at first aku sendiri pun tak expect novel ni pasal marital abuse dan sebolehnya  aku cuba nak mengelak baca cerita macam ni sebab scary kot nak bayangkan benda ni dan sebab itu juga bila dah terbaca novel ni memang ada part yg aku rasa nak menangis dengan situasi Atiqah walaupun tak pernah berada dalam situasi ni (minta jauh sangat).

thank god bila lelaki dayus ni mati dan Atiqah keluar dari neraka jahanam lelaki tersebut tapi kesannya memang dia jadi trauma yg sadis bila orang sekeliling tak tahu apa yg dilaluinya sepanjang perkahwinan tersebut. part yg dia kena kahwin untuk kali kedua dengan Zharif memang sedih sebab still trauma tapi orang lain tak habis nak memaksa.

sikap Zharif pada Atiqah memang patut puji walaupun awalnya dia tak tahu mengenai trauma Atiqah dan masalah perkahwinan Atiqah sebelum ni tapi dia perasan something wrong dengan Atiqah dan cuba menyiasat walaupun bukan senang juga Zhariff nak percaya pada mulanya sebab dah lama kenal Afif dan Afif tu memang depan orang pijak semut tak mati.

benda yg paling menyakitkan hati dalam buku ni bukan pasal orang ketiga tapi parent Atiqah terutama sekali emak dia yg terlalu prejudis dan senang sangat nak judge orang sebab Zharif tu selekeh pakai kereta buruk terus kena reject dan Afif yg ada kerja bagus dan nampak kaya tu dia terima kononya boleh bahagia anak dia tapi tak tahu dia tempah neraka untuk anak sendiri. part memaksa anak sendiri ikut cakap dia memang keterlaluan sangat sampai ada satu tahap aku dah maki-maki seriusly ok tak pernah la sebelum ni rasa nak maki mak bapak orang.

maaflah kalau rasa review novel ni macam terlebih emo pula apapun sebuah novel yg menarik dan banyak pengajaran terutama sekali tentang perkahwinan dan sikap ibu bapa yg tak berapa nak paham anak sendiri.

1 comment: