Review Novel | Aeldra by Rose Harissa


Novel : Aeldra
Penulis : Rose Harissa
Helaian : 410
Penerbit : Penulisan2U
Terbitan : Mac 2019

Aku berjaya habiskan buku ni dalam masa sehari, tetiba rasa bangga sekejap sebab dah lama sebenarnya aku susah nak habiskan bacaan dalam masa satu hari, ada buku yg nipis dari ini pun aku ambil masa yg lama juga. silalah bangga diri sekejap 😛

Aeldra kisah mengenai Ailyn yg dah berkasih dengan Afeef selama 11 tapi tak ada tanda-tanda yg Afeef nak ajak kahwin, kau rasa? Ailyn memang perempuan jenis yg cool, independent dan ada wawasan sebab dia sanggup berhenti kerja tetap untuk bagi tumpuan penuh pada bisnes sendiri, Ai-Lead. satu yg menarik pasal Ailyn adalah dari segi penampilan dia walaupun umur dah 29 tapi nampak lagi muda dari usia.

Afeef, boyfriend kepada Ailyn. dia ada kerjaya bagus siap ada company sendiri di usia muda tapi kalau dari segi perangai memang jenis nak bagi penampar je. awal-awal baca aku stress betul dengan lelaki ni, asyik condemn cara Ailyn dress up dan banyak la benda pasal Ailyn yg dia tak puas hati sampai jadi isu untuk bergaduh. betullah orang cakap kalau dah tak suka memang asyik nampak benda buruk pada pasangan.


Pertemuan pertama antara Ailyn dan Aeldra dah buat Aeldra jatuh suka pada Ailyn walaupun Ailyn dah ada kekasih hati dan perbezaan umur mereka ialah 9 tahun, itu bukan satu isu buat Aeldra. pemikiran Aeldra lebih matang dari usia, walaupun tak belajar tinggi dia gigih cari duit dengan kerja di kedai komputer dan juga bisnes Republik Burger. sebenarnya sebelum ini aku kurang suka dengan hero yg lagi muda daripada heroin tapi salute la sebab Rose Harissa berjaya create watak Aeldra yg buat aku rasa umur tu cuma satu angka sebab gaya Aeldra tak nampak macam dia baru 20 tahun.

antara kelainan dalam novel ni juga ialah mempunyai dua ending, aku juga kurang suka dengan konsep dua ending but oklah sesekali layan sebab dalam buku ni dua ending tu ada plot twist sendiri yg menarik. takdir 1 ending dia agak tragis dan takdir 2 pula happy ending. takdir 2 is my favourite sebab di situ tersingkap kisah hitam yg pernah terjadi dalam hidup Aeldra dan suka tengok hubungan kekeluargaan dalam keluarga Ailyn.

overall, memang best walaupun buku ini nampak nipis tapi banyak isu di dalamnya dengan gaya penceritaan yg santai tak terasa macam isu yg dibangkitkan itu sebenarnya agak berat.

**My rating: ⭐⭐⭐⭐⭐ 5/5**

5 comments:

  1. wow , dua ending . Biasa ada satu ending . Macam menarik je .

    ReplyDelete
  2. fuhhhh kalau dalam masa 5 jam je habis memang something yang menarik lah. Jarang nak jumpa cerita watak hero lagi muda dari heroin.

    ReplyDelete
  3. 2 ending ye.. Menarik.. Jarang jugalah buku rose harissa nie tak best.. hehehe..

    ReplyDelete