Novel | Checkmate by Rehan Makhtar


Novel : Checkmate
Penulis : Rehan Makhtar
Helaian : 574
Penerbit : Penulisan 2u
Terbitan : Disember 2019

Hai..buku kali ini aku beli terus daripada aplikasi Karya Seni. kalau beli online daripada Karya Seni memang banyak untung sebab dapat diskaun RM3 dan penghantaran percuma. balik pada novel ni,  selalu bila baca novel Rehan Makhtar tema dia mesti pasal nak balas dendam so buku kali ini siapa mahu balas dendam pada siapa?

Novel Checkmate mengisahkan Hanbali a.k.a Han yang sudah lama bercinta dengan Nash sejak zaman sekolah hingga Nash sambung pelajaran di luar negara dan bekerja di sana sampailah umur mereka pun dah masuk 33 tahun, Han masih setia menanti. namun apabila Nash pulang ke Malaysia terus dia minta putus dan bercinta dengan Harith sepupu Han.

Nilai kesetiaan yg Han letakkan itu seolah tiada nilai di mata Nash. Hati siapa yang tak pedih tapi benda yg paling buat Han sakit hati ialah apabila Nash ungkit masa silamnya yg dia sediri tak mahu ingat. Oleh kerana itu, Han membuat rancangan untuk balas dendam pada Nash dengan menggunakan Arissara, adik Nash.

Arissara seorang gadis ceria dan selalu menceriakan keadaan. walaupun Ris naif soal cinta tapi dia tak bodoh apabila Han tetiba dekat dengan dia. siapa nak percaya apabila baru beberapa kali jumpa terus cakap jatuh cinta. Ris juga bukan mudah nak bagi hati dia pada Han tapi bila melihat kesungguhan Han menjaga dia, hati wanita mana tak tersentuh. namun sayang apabila Ris sudah jatuh cinta baru dia dapat tahu semua ini hanyalah permainan Han.


hero Rehan Makhtar kali ini sangat kejam mainkan perasaan orang tapi tak tahu kenapa aku tak boleh nak benci dan marah Han lagi-lagi apabila Han sedar salah dia dan cuba nak perbetulkan keadaan. aishh mungkin sebab masa silam dia juga kot yg buat aku kesian dengan Han. tapi serius cakap Han ni unpredictable dan bukan jenis reti sabar. kalau dia tak dapat cara baik, dia boleh buat cara paling gila sampai aku naik seram dengan mamat ni sebab tak boleh predict kepala angin dia.

Nash pula bagi aku sangat selfish, kalau daripada awal dia ceritakan hal sebenar pada Ris mungkin keadaan tak jadi teruk tapi dia pilih untuk berdiam diri sampai mak bapa mereka dah salah faham pada Ris.

mangsa keadaan ialah Ris, gagal bercinta mungkin dia masih boleh bangun tapi bila mak bapa sendiri hina dan tuduh dia cuba rampas kekasih kakak sendiri, itu yg tinggalkan impak yg besar. aku sebenarnya geram juga dengan mak bapa mereka sebab nampak sangat pilih kasih dan lebihkan Nash dalam semua hal. kesannya Ris sampai depression sebab tekanan yg dia dapat daripada orang sekeliling. watak Ris paling kesian dan juga yg paling banyak buat aku menangis.

bagi aku, Checkmate antara buku terbaik daripada Rehan Makhtar sebab cerita kali ini penuh konflik yg menarik dan sarat dengan emosi. Overall satu kisah yg menarik untuk dibaca.

Post a Comment

9 Comments

  1. saya tag awk di entri.hehe

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/01/beeha-mencari-bloglist-baru.html

    ReplyDelete
  2. alamak..awk dh join rupanya segmen ni..hahahah...takpela dh tag dah pon :P

    ReplyDelete
  3. memang untung lagi kalau beli guna apps ! RM punya novel memang semua best-best... yang ni belum ada kesempatan lagi nak baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah dgn malas nak keluar lgi baik order guna apps je..hehe

      Delete
  4. ada banyak konflik tentu lg menarik kalau diadaptasi ke drama

    ReplyDelete
  5. Good luck .. Hai KakYa singgah dah Follow sini jugak ..

    ReplyDelete