Drama | Magic Hour The Series (2017)


Title : Magic Hour The Series
Director : Asep Kusdinar
Screenwriter : Titi Sari
Network : iflix
Episodes : 14 
Duration : 40 minutes
Cast : Dimas Anggara, Michelle Ziudith, Maxime Bouttier, Nadya Arina,
Yunita Siregar, Dimaz Andrean

bulan puasa ni, malas pula nak tulis review drama dan novel tapi kalau tak tulis tak best juga sebab kadang tu aku sendiri yg baca balik review tersebut kalau terlupa jalan ceritanya..haha

Magic Hour The Series adalah sambungan daripada filem Magic Hour yg merupakan siri pertama Indonesia yg bekerjasama dengan iflix. Magic Hour The Series ada dua musim, total semua ada 14 episod.


dalam filem Magic Hour, Raina bercinta dengan Dimas tapi jodoh mereka tak panjang kerana Dimas meninggal dunia akibat kanser. Dimas sempat mendermakan kornea matanya untuk Raina dan tinggalkan amanah kepada kembarnya, Rangga untuk menjaga Raina. kehadiran Rangga sebenarnya banyak memberi semangat untuk Raina teruskan hidup selepas berduka dengan kematian Dimas.

Magic Hour The Series pula Rangga kembali ke Amerika Syarikat untuk menyambung pelajaran dan semakin jarang menghubungi Raina. ibu Rangga mulai risau kalau Rangga ada perempuan lain dan mahu memutuskan hubungan dengan Raina lalu menyuruh Raina pergi ke New York.


bila sampai New York ingatkan nak bagi kejutan pada Rangga tapi Raina pula yg terkejut bila Rangga halau dia balik ke Indonesia. Raina yg baru pertama kali tiba di sana tak tahu nak pergi mana dan merayau sekitar New York hingga bertemu dengan Tegar. Tegar yg banyak membantu Raina dan menumpangkan Raina di rumahnya untuk semalam.

kalau orang lain dah terus patah hati lepas kena halau tapi si Raina percaya mesti ada sebab tertentu kenapa Rangga buat macam tu so Raina decide untuk kembali kepada Rangga walaupun Tegar membantah. nasib baik juga Rangga terima dia. sebenarnya Rangga pun rasa bersalah dan cuba cari Raina selepas itu.


Tegar dan Raina sangat rapat walaupun baru berkenalan, bila Raina ceritakan masalahnya memang Tegar marah tapi dia pun tak ada hak nak bantah kalau Raina mahu kembali pada Rangga. Tegar ada teman wanita bernama Mitha dan sayang giler dengan si Mitha ni.

kisah mereka ni complicated sikit. Tegar tak tahu yg Mitha curang mengejar cinta Rangga dan dalam diam juga si Mitha berselingkuh dengan Troy, kawan baik Rangga. pendek cakap semua lelaki dalam drama ini si Mitha ni nak sapu. Tegar memang seorang lelaki yg baik tapi lepas apa yg Mitha buat pada dia, tak tahu nak cakap baik ke bodoh. well cinta itu buta lagi membutakan wei.


walaupun Gwenny marah apabila Dimas memilih Raina tapi hubungan mereka baik semula selepas Raina jatuh sakit. Gwenny bercinta dengan Toby. konflik terjadi balik antara Gwenny dan Raina apabila Toby tinggalkan dia tanpa pesan tapi Toby boleh pula bagi surat pada Raina. mangkuk betul si Toby ni nasib watak dia mati macam tu saja.

Gwenny mula cemburu pada Raina lebih-lebih lagi bila dia rasa ibunya lebih sayang pada Raina. Gwenny mula curiga dengan identiti Raina lalu dia mula menyiasat asal-usul Raina. siapa Raina sebenarnya?


aku suka watak Raina ni walaupun ada satu masa rasa macam ya ampun bodohnya perempuan ni. masih lagi bertahan dengan perangai walaupun banyak kali dihalau Rangga dan muncul pula Mitha yg bawa cerita buruk tentang Rangga tapi dia tetap juga pertahankan dan percaya Rangga seratus peratus.

alasan Raina senang sahaja, Dimas lebih kenal  Rangga dan takkan suruh Rangga jaga dia kalau Rangga tu teruk. kagum betul dengan Raina punya tahap kesetiaan dan kepercayaan tu. sebenarnya Rangga ada alasan sendiri kenapa dia cuba putuskan hubungan dengan Raina.


Magic Hour The Series ni best juga macam tengok movie sebab shot kamera cantik, lagu tema pun best. jalan cerita musim pertama ni pun best sebab banyak konflik menarik tapi bila di hujung-hujung dan masuk musim kedua meleret-leret pula cerita dia macam sinentron lepas tu recycle balik storyline. aku ada tertulis spoiler dalam post London Love Story 🙊

3 comments: